Opdrachtgever
Beeld & Geluid
Project website
beeldengeluid.nl
Realisatie
2019-2023
Partners
Redrum (AV)
Elastique (Museum app)
XPEX (Concept)
Tinker (Ruimtelijk ontwerp)
BeamSystems (Hardware)
Bruns (Tentoonstellingsbouw)
Foto’s
Jorrit Lousberg, Light at work
Het meest interactieve museum ter wereld
Bij binnenkomst creëren bezoekers een eigen profiel in de ‘Tune In’ zone. Gezichtsherkenning en hun eigen smartphone zorgen voor een persoonlijke mediareis. Hoe meer ze in het museum doen, hoe rijker en gevarieerder hun Mediaprofiel wordt. Na het bezoek, sturen we de resultaten en souvenirs naar het opgegeven e-mailadres om deze te bekijken, downloaden en delen.
Kruip voor de camera als verslaggever en maak je eigen nieuwsreportage voor het journaal. Bezoekers zijn zelf de nieuwsmaker: maak een nieuwswebsite, een sportsamenvatting of shownieuws-bericht over een BN’er. En hoe goed ben jij in het herkennen van fake nieuws?
Bezoekers bouwen een eigen game, racen door oude en nieuwe racegames en leren wat er allemaal bij komt kijken om een game te maken. Of spelen samen ”de vloer is lava” op de immense interactieve speelvloer.
Ontdek hoe verhalen in de media worden verteld. Welke technieken gebruiken mediamakers om verhalen te vertellen en mensen te laten ‘bingen’? Bezoekers gaan aan de slag als filmregisseur in hun eigen studio of bewandelen de rode loper en ontdekken hun heldentype.
Bezoekers ervaren met wat voor verleidingen ze dagelijks in de media te maken hebben. Ze raden welke producten worden aanbevolen door rolmodellen, ontdekken hoe onopvallend sluikreclame kan zijn en maken een eigen succesvolle campagne als influencer.
We delen online steeds meer lief en leed met elkaar. Bezoekers spelen met gelaatsuitdrukkingen, raden het socialmedia profiel van anderen en ontdekken of ze bevooroordeeld zijn. Ook nare of verboden berichten worden online gedeeld. Bezoekers ervaren hoe dat voelt door haatreacties voor te lezen.
In de Medialounge kunnen bezoekers een kijkje nemen in de wereld van Beeld & Geluid. Kom meer te weten over het instituut en hun activiteiten. Ook kunnen ze hier dieper in het audiovisuele archief van Beeld & Geluid duiken.
"Het resultaat is een compleet nieuwe experience die aansluit bij het huidige mediatijdperk van social media, smartphones, virtual reality en nepnieuws.”
Eppo van Nispen tot Sevenaer, Directeur Beeld & Geluid